Första tiden som stug- eller hotellägare

Om du har ett antal stugor eller någon form av hotell så är det flera saker som behöver ordnas för att du ska kunna ta emot gäster. Den första tiden som stug- eller hotellägare så kan det vara en hektisk period innan man slutligen kan hyra ut till gäster.

Det gäller att tiden räcker till för allt som ska göras. Till en början innan ni kanske kan anställa personal för städning så kanske ett städföretag kan anlitas för att göra det arbetet. Tro inte att ni ska hinna med allt, dygnet har bara 24 timmar och ni behöver också få vila innan ni kör igång nästa pass. Även om det är en rolig verksamhet som bedrivs så finns det en gräns med vad en människa orkar med.

Till en början så kanske man orkar hur mycket som helst, men det gäller att tänka långsiktigt. Hur länge kommer ni att tycka det är roligt att hela tiden arbeta och aldrig hinna känna att ni får ta igen er. Lej bort vissa saker även om det kostar er pengar. Det kanske blir lite mindre vinst till företaget men det kan helt klart vara värt detta istället för att ni ska gå in i den berömda väggen och inte orka något.

Ett förslag kan vara att under högsäsong anställa tillfällig arbetskraft som gör att det hela går lite enklare. Under stora ledigheter så kanske det finns ungdomar i familjen som vill tjäna en extra slant som kan ställa upp och arbeta. Det ska kanske i slutändan ta över det verksamhet som ni bedriver och det kan vara bra att få en inblick i hur verksamheten bedrivs.